توسعه‌ی ربات مین‌روب توسط موسسه‌ی سیستم و رباتیک دانشگاه Coimbra

گروهی از موسسه‌ی سیستم و رباتیک در دانشگاه Coimbra پرتغال به توسعه‌ی یک ربات مین‌روب به منظور کمک به اجرای وظیفه‌ی خطیر پاکسازی میلیون‌ها مین زمینی فعال در سراسر جهان، اقدام نمودند. در حال حاضر که این ربات تحت تست‌های جدی قرار دارد، گروه سازنده بر روی بهینه‌سازی آن جهت اجرای خودکار از حالت دستی در فعالیت بسیار خطرناک مین‌زدایی، در حال کار می‌باشند.

images (1)

این پروژه از سال ۲۰۱۲ به عنوان بخشی از برنامه‌ی Partnerbot Grant که از پیشرفت تحقیقات رباتیک پشتیبانی می‌کرد، آغاز بکار کرد و توسط یک مجموعه‌ی رباتیک کانادایی، پایه‌ی رباتیکی با نام وسیله‌ی زمینی بدون سرنشین قدرتمند ایجاد شد.

پس از دریافت پایه‌ی ربات، تیم تحقیقاتی آن را با سنسورهای ناوبری و موقعیت‌یابی سازگار کرده و برای آن یک رادار نفوذ زمینی و یک بازوی رباتیک سفارشی با فلزیاب متصل شده بدان، ایجاد نمود. این قطعات موجب اجرای سه وظیفه‌ی کلیدی توسط این ربات می‌شود: درک مشخصات زمینی،حرکت در سراسر زمین و تشخیص و مکان‌یابی مین‌های زمینی.

images

اولین مرحله‌ی آزمایشات میدانی بر روی این ربات در سال ۲۰۱۳ با تجهیز به یک بازوی رباتیک سفارشی، موفق به اجرای برخی وظایف پیچیده شد. این گروه هم‌اکنون در حال ایجاد تنظیمات بر روی این دستگاه با در نظر گرفتن تست‌های بیشتر در اواسط سال ۲۰۱۴ می باشند.

لینو مارکز (Lino Marques)، سخنران ارشد دانشگاه کویمبرا و رابط علمی این پروژه می‌گوید: “مین‌روبی یک فرایند فوق‌العاده خطرناک و زمان‌بر است. ربات‌ها خسته نمی‌شوند، قادر به اجرای کامل وظیفه‌ی خود هستند، و هزینه‌ی مصرفی آن‌ها کمتر از زندگی یک انسان می‌باشد. به همین دلایل، ربات‌ها بهترین راه‌حل برای مشکل مین‌روبی به شمار می‌روند.”

اگر دیدگاه این گروه به طور کامل پیاده‌سازی شود، دستگاه کویمبرا به سایر ربات‌های مین‌روب مانند MineWolf و DIGGER DTR D-3 افزوده خواهد شد. طبق اعلام یونیسف هنوز ۱۱۰ میلیون زمین شامل مین در سراسر جهان وجود داشته و ماهانه زندگی ۸۰۰ نفر به این دلیل نابود می‌شود، از این رو هر گونه پیشرفتی در جهت کاهش این تلفات قابل ستایش است.