در این پروژه با استفاده از یک ماژول بلوتوث بین موبایل یا تبلتی که سیستم عامل آندرویید دارد ارتباط برقرار میکنیم وتوسط تبلت یا موبایل یک ماشین کنترلی با بلوتوث را کنترل میکنیم . در سایت سورس این پروژه ماشین کنترلی با بلوتوث گذاشته شده که برای میکرو کنترلر mega8هست رو دانلود کنید.

برای نمایش ویدیوی ماشین کنترلی با بلوتوث اینجا کلیک کنید.

نحوه ی پروگرم کردن hex پروژه ی ماشین کنترلی با بلوتوث

سپس توسط پروگرمر میکرو را پروگرم نموده وفیوز بیت ها رو همانند شکل زیر تنظیم کنید در ضمن با این تنظیمات میکرو با کریستال خارجی۱۱۰۵۹۲۰۰ Hz کارمیکنه ونیاز به کریستال خارجی برای تغییر برنامه یا تنظیمات دیگر هست.

fuse

PCB ماشین کنترلی با بلوتوث

بعد از پروگرم کردن میکرو باید pcb رو چاپ کنید فایل pcb با پروتیوس ورژن اخر یعنی ۸٫۱ تهیه شده و با پروتیوس های ورژن قدیم باز نمیشه به هر حال شکل pcbبه صورت زیر هست :

pcb

تنها قطعه smdبه کار رفته رگلاتور برای تغذیه بلوتوث هست.
نکته مهم:
این مدار دو ورودی تغذیه داره که gnd یکسانی دارند یک تغذیه برای بلوتوث ومیکرو هست که حداقل باید۳٫۷ ولت باشه(مثلا باتری گوشی)وحداکثر ۵ ولت باشه چون مستقیم به میکرو وصل شده تغذیه دیگه مربوط به تغذیه موتورهاست که میتونه تا۱۸ ولت هم باشه اهمیتی نداره که چند ولت باشه.
من شخصا برای بلوتوث و موتور ها دوتا باتری موبایل استفاده کردم چون به موتور باتری ضعیفی بستم ماشین با قدرت کمی حرکت میکنه:
اما چرا دوتا باتری ؟ ببینید وقتی از یه باتری استفاده میکنیم وقتی موتور روشن میشه افت ولتاژی در حدود ۱ ولت روی منبع میفته حالا شما از یه منبع استفاده کنید بعد از یک مدت کوتاه وقتی شارژباتری کم میشه این افت ولتاژ قبل از رگلاتور باعث افت ولتاژ کمی بعد از رگلاتور میشه و ماژول بلوتوث ریست میشه و ارتباط با موبایل یا تبلت قطع میشه.

 برنامه اندرویید ماشین کنترلی با بلوتوث  :

ابتدا hc-05 رو با دستگاه اندروییدی خودpairکنید بعد برنامهbluetooth rc رو که از سایت دانلود کردید باز کنید برنامه به شکل زیر خواهد بود:

and apk

توضیحات بیشتر در فایل PDF که در ادامه برای دانلود قرار داده می شود موجود هست.

لیست قطعات:

  • کریستال ۱۱٫۰۵۹۲MHZ
  • ATmega8
  • L293D
  • ترمینال فونیکس
  • رگلاتور DS1117 3.3v
  • ماژول بلوتوث HC-05
  • led 3m

دانلود فایل PDF

ماشین کنترلی با بلوتوث

دانلود پروژه از Github

ماشین کنترلی با بلوتوث

آموزش دانلود پروژه ها از GitHub