میکروکنترلرهای AVR به علت قیمت ارزان، پروگرامر ارزان و سهولت در استفاده بسیار در دانش پژوهان مورد توجه قرار گرفته است. به نحوی که تقریباً تمامی افراد فعال در زمینه الکترونیک با این قطعه ی کاربردی سروکار و آشنایی دارند.

جهت استفاده از قابلیت های یک میکروکنترلر باید آن را برنامه نویسی کرد (اطلاعات بیشتر را در برنامه نویسی را از کجا آغاز کنیم  بیابید). جهت برنامه نویسی میکروکنترلرهای AVR یک کامپایلر قدرتمند به نام کدویژن Codevision AVR وجود دارد که خوشبختانه کتاب های فارسی زیادی نیز برای آموزش آن چاپ شده است. اما چرا کدویژن این قدر محبوب شده؟

بزرگترین علت آن، وجود قسمتی به نام Codewizard است که در آن بدون آنکه بخواهید درگیر رجیسترها و کدنویسی آن شوید، فقط کافی است با تیک زدن گزینه های انتخابی خود، قابلیت های مختلفی به میکروکنترلر اضافه و کم کنید و خود نرم افزار برای شما کدهای مربوط به آن را تولید خواهد کرد!!

در ورژن قدیمی این نرم افزار، ظاهر گرافیکی آن چنگی به دل نمی زد و علاوه بر آن مشکلاتی نیز در توابع و کتابخانه های آن دیده می شد. اما در ورژن جدید نرم افزار (ورژن 3) تغییرات عمده و اساسی در کدویژن صورت گرفته و یک ظاهری زیبا و دلچسب با امکانات بهتر برای برنامه نویسی فراهم گردیده است.

از همه مهم تر آن که پروگرامر و دیباگرهای (Debugger) آن بروز شده و قابلیت اتصال با سیمولاتور (simulator) نسخه جدید Atmel AVR Studio V6 را نیز دارد که خود تحولی بزرگ برای عیب یابی برنامه ها به شمار می رود.

اگر مدتهاست که منتظر دانلود ورژن جدید کدویژن (کاملاً کرک شده) بوده اید… اکنون زمان آن فرا رسیده است.