تا کنون ربات های انسان نمای زیادی ساخته شده که می توانند روی دو پای خود ایستاده و حتی راه بروند. اما رباتی که در تصویر مشاهده می کنید primer-v2 نام دارد. این یکی جزو دسته ربات های ورزشکار به حساب می آید و گونه از ربات های انسان نما است که می تواند دوچرخه سواری کند.  

دکتر Guero محققی از دانشگاه اوساکا، در یک کار گروهی با محققین دانشگاه بوستون موفق به طراحی این ربات دوچرخه سوار شده است. این ربات به راحتی می تواند بر روی دوچرخه خودش بنشیند و با حفظ تعادل بدون آنکه تلو تلو بخورد، در مسیری تعیین شده با سرعت 10 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. کنترل سرعت و حفظ تعادل آن علاوه بر ژیروسکوپ داخلی آن توسط یک کنترل کننده خارجی نیز امکان پذیر است.

 

دوچرخه این ربات فاقد ترمز است و او برای متوقف کردن از دو پای خود استفاده می کند. این ربات صرفا برای عملی کردن بحث تعادل و حرکت ربات ها طراحی شده و هنوز نمی توانیم مطمئن باشیم که بتواند در مسابقه های دوچرخه سواری در آینده به رقابت با انسان بپردازند!

 

حفظ تعادل برای ما انسان ها به نظر ساده می آید اما واقعیت این است که فرایند بسیار پیچیده ای است که ربات ها هنوز در آن مشکلات زیادی دارند اما با سرعت مشغول آموختن آن هستند و باید منتظر باشیم و ببینیم چه زمانی ربات های انسان نما می توانند از نظر حفظ تعادل به پای انسان برسند.

 

 
 منبع: سایت اینترنتی تکنو الکترو