مرکز توسعه و آموزش رباتیک - مجری طرح تحول رباتیک دانش آموزی

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

وسایل مورد نیاز برای ساخت مدارهای الکترونیکی

اگر به الکترونیک علاقه دارید ومیخواهید مدارهای مختلفی را ببندید به وسایلی  نیاز دارید

که باید به کمک آن ها مدار خود را کامل کنید

به نام خدا

قبل از ایجاد یک پروژه جدید، شما نیاز به برخی از ابزارهای اساسی و آگاهی از چگونگی استفاده از آنها برای تکمیل پروژه خود دارید .

از مهمترین ابزارکه استفاده می شود  هویه است. همچنین شما می خواهد برخی از ابزارها مانند : سیم، سیم چین، سیم لخت کن و یک  انبردست نیاز دارند. برخی از ابزارهای دیگر نیز مفید هستند اگر چه آنها در ابتدای  شروع لازم نیستند.

هویه :

هویه ابزاری برای لحیم کاری قطعات ، که  برای تامین گرما برای ذوب شدن سیم لحیم(تشکیل شده ازقلع وسرب) از هویه استفاده می شود .

هویه ها بر اساس توانی که دارند حرارت تولید می کنند و برای شما هویه 40 واتی مناسب میباشد

1

هویه 40 w

سیم لحیم  :

سیم لحیم یک آلیاژفلزی است، رایج ترین آلیاژ آن با استفاده از ترکیبی از قلع و سرب است و نقطه ذوب برخی از سیم لحیم ها به شرح زیر است :

        نقطه ذوب سرب  قلع  
   230 درجه سانتیگراد   40  60
   214 درجه سانتیگراد  50  50
   190 درجه سانتیگراد  60  40
   183 درجه سانتیگراد  63  37
   224 درجه سانتیگراد  95  5

سیم لحیمی که انتخاب میکنید بایدنقطه ذوب آن کمتر از قطعه کار داشته باشد چون اگر بیشتر باشد ممکن است به مدار آسیب رساند.

اگراز هویه40 واتی استفاده میکنید باید از سیم لحیمی استفاده کنید که نقطه ذوبش کمتر از حرارت هویه باشد .

سیم لحیم solder_wire

سیم لحیم( solder_wire)

مایع فلکس:

مایع فلکس برای برداشتن اکسیداسیون از روی فیبرمدار چاپی و پایه های قطعات به کار میرود و باعث میشود

که لحیم کاری راحت تر و محکم تر انجام شود که تقریبا شبیه روغن لحیم عمل میکند . پیشنهاد می شود که شما از روغن لحیم استفاده کنید.

دمباریک:

موقع لحیم کاری قطعه شما چنان داغ میشود که با نمی شود آن را با دست گرفت پس باید از دم باریک برای نگه داشتن قطعه استفاده کنید .

دمباریک در موارد دیگر هم مورد استفاده قرار میگیرد.

 

شکل دم باریک

 دم باریک

سیم لخت کن سیم:

سیم لخت کن برای جدا کردن روکش سیم میباشد که در دو نمونه خودکار و دستی است.

عکس سیم لخت کن

 سیم لخت کن

موچین:

از این ابزار برای نگه داشتن قطعات کوچک و سیم های نازک استفاده می شود.  برای جدا کردن قطعات هم میتواند مفید است.

عکس موچین

موچین

ذره بین:

 گاهی اوقات چشم ما به تنهایی نمی تواند،نام های درج شده روی قطعات را ببیند و این جاست که ذره بین مورد استفاده قرار میگیرد هم چنین برای چک کردن اتصالات لحیم کاری هم میتوان از آن استفاده کرد .

ذره بین (magnifying-glass)

ذره بین (magnifying-glass)

قلع کش: 

بعضی وقت ها ممکن است چیزی را اشتباه لحیم کرده باشید ویا میخواهید قلع اضافی را از جایی بردارید که این کار را بدون قلع کش نمی توانید به راحتی انجام دهید.

عکس قلع کش

 قلع کش

مولتی متر:

مولتی متر وسیله اندازه گیری کمیت های مختلفی است مانند: ولتاژ،جریان،مقاومت و…

و در دو نوع ، دیجیتال و عقربه ای است

که نیاز اساسی هر علاقه مندی می تواند باشد .

مولتی متر دیجاتال (equus-3320-auto-ranging-digital-multimeter)

مولتی متر دیجاتال (equus-3320-auto-ranging-digital-multimeter)

 

 

عقربه ای مولتی متر

مولتی متر عقربه ای

منبع تغذیه:

شما برای تامین انرژی مورد نیاز مداری که میسازید ، نیاز به منبع تغذیه دارید .

میتوانید از آدابتور هم به عنوان منبع تغذیه استفاده کنید.

منبع تغذیه DC_Power_supply

DC_Power_supply منبع تغذیه

 

 

۱۳ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۴۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

راه اندازی و کنترل انواع موتور پله ای

شکل۳: موتور پله ای هایبرید

موتور پله ای – Stepper Motor

اصلی ترین ویژگی  موتور  پله ای که  آن را  از  سایر موتور ها متمایز می کند، این است  که  می توان  شفت این گونه از موتور ها را با اعمال پالسهای مناسب  الکترونیک  به  صورت گسسته  به  حرکت درآورد  و  در محل مورد  نیاز قرار داد. نکته قابل توجه این است که در این گونه موتورها نیازی به گرفتن فیدبک  از موقعیت محور نیست. بر خلاف موتورهای پله ای، در سرو موتور ها (Servo Motors)  و موتورهای DC که  عمکرد پیوسته ای در چرخش  محور موتور از خود نشان می دهند، اطلاع  لحظه  به  لحظه از موقعیت محور موتور برای قرار دادن آن در موقعیت خاص لازم است که این عمل نیازمند صرف هزینه و انجام عملیات کنترلی ویژه ای است.

مزایا و معایب موتورهای پله ای

مزایای موتور های پله ای بدین شرح می باشد:

1–  وابستگی مقدار چرخش شفت به پالسهای ورودی

2– – امکان ثابت نگاه داشتن محور در موتورهای پله ای، به شرط تحریک شدن سیم پیچ ها با جریان مناسب

3– مکان یابی دقیق

4–  پاسخ بسیار عالی به دستورهای حرکت، توقف و چرخش معکوس

5– عمر طولانی در این گونه موتورها، به دلیل فقدان جاروبک(Brusher)

6– امکان کنترل حلقه باز(Open Loop Control)

7–  دستیابی به سرعت های بسیار پایین

معایب عمده این گونه موتورها نیز عبارتند از:

1)  – در صورت کنترل نادرست ممکن است موتور به حالت تشدید در آید. در این حالت محور موتور به جای چرخش شروع به لرزیدن می کند.

2)   با موتور پله ای نمی توان به سرعت های بالا دست یافت.

انواع  موتور های پله ای

1- موتور پله ای با روتور مغناطیس شونده

2- موتور پله ای مغناطیس دائم

3- موتور پله ای هایبرید

موتورهای پله ای با روتور مغناطیس شونده

سالها ست که موتور های پله ای با روتور مغناطیس شونده مورد استفاده  قرار می گیرند. این نوع  موتورها  از نظر  ساختار  داخلی  ساده ترین ساختار را  در بین دو نوع  دیگر دارا می باشند. شکل  (1)  ساختمان داخلی  یک  موتور فرضی از این نوع را نشان می دهد. روتور در این گونه موتورها  ماده ای  مغناطیس شونده  مانند  فولاد است. زمانی که یکی از سیم پیچ های استاتور  با جریان DC مناسب تحریک شود،دندانه های موجود بر روی روتور، به سمت قطب الکترومغناطیسی ایجاد شده جهت گیری می کنند و موجب چرخش محور موتور می گردند.

شکل۱ : ساختمان داخلی موتور پله ای با روتور مغناطیس شونده

شکل۱ : ساختمان داخلی موتور پله ای با روتور مغناطیس شونده

موتورهای پله ای مغناطیس دائم

موتورهای مغناطیس دائم ، از ارزانترین و در عین حال کم دقت ترین نوع موتورهای پله ای – با زاویه ی پله (Step Angle)  بین 7/5 تا 15 درجه(24 تا 48 پله در دور)  می باشند. بر خلاف نوع اول روتور در این گونه موتورها دارای دندانه نیست و مطابق شکل (2) به طور متناوب از قطب های  N  و  S تشکیل شده  است . این  قطب ها  به  طور موازی  با محور  قرار گرفته اند. با  توجه  به اینکه روتور یک  آهنربای  دائمی (Permanent Magnet)  است ، شار مغناطیسی  به  وجود آمده در هنگام عبور  جریان از  سیم پیچ  افزایش می یابد . در نتیجه این گونه موتور ها در مقایسه با موتورهای پله ای با روتور مغناطیس شونده مشابه ، قادر به تولید گشتاور(Torque)  بیشتری هستند یا به عبارت دیگر قدرت بیشتری دارند.

شکل۲: موتور پله ای مغناطیس دائم

شکل۲: موتور پله ای مغناطیس دائم

موتور های پله ای هایبرید

موتور های پله ای هایبرید شباهت زیادی به موتورهای پله ای نوع اول دارند. با این وجود عملکرد بهتری در رابطه با دقت پله، گشتاور و سرعت از خود نشان می دهند؛ به طوری که زاویه ی پله در این گونه موتورها می تواند بین 0.9 تا 3.6 درجه(100 تا 400 پله در دور) متغییر باشد.

ساختار موتورهای پله ای  هایبرید در اصل ترکیبی از دو ساختار قبلی است ؛ چرا که روتور در این گونه  موتورها  یک ماده ی مغناطیس دائم است  و  البته دیگر  با  محور چرخش موازی نیست. همان طور که در شکل(3) مشاهده می کنید ، مرکز روتور دارای قطب S  وکناره های آن دارای قطب N  است. شکل دندانه های موتور به دو دلیل حایز اهمیت است : یکی اینکه  با توجه به تمرکز شار مغناطیسی در محل های نوک تیز ، مکان یابی دقیق را امکان پذیز  میکند و دیگر اینکه وجود این دندانه ها ، گشتاور به وجود آمده را به همان دلیل تمرکز شار مغناطیسی، افزایش می دهد.

شکل۳: موتور پله ای هایبرید

شکل۳: موتور پله ای هایبرید

پله و زاویه پله

کوچکترین  چرخش  قابل کنترل در محور موتور پله ای را پله می گوییم. این گونه موتورها بسته به نوع کاربرد با دقت های متفاوتی ساخته می شوند. دقت  موتور با زاویه پله  مشخص می گردد. زاویه پله زاویه ای است که به ازای حرکت محور موتور به اندازه یک پله طی می شود؛ پس می توان گفت موتوری که دارای زاویه پله کوچکتر است، دقیقتر می باشد.

موتورهای پله ای تک قطبی و دو قطبی

در تقسیم بندی دیگری می توان موتورهای پله ای را در دو دسته دوقطبی(Bipolar) و تک قطبی(Unipolar) قرار داد. موتور های دو قطبی دو سیم پیچ مجزا دارند که انتهای هر یک از آن ها به صورت دو رشته سیم از موتور بیرون آمده است؛ حال آنکه در موتورهای تک قطبی چهار سیم پیچ مجزا وجود دارند.

در موتورهای تک قطبی شارش جریان در سیم پیچ ها همیشه در یک جهت است ولی در موتورهای دو قطبی باید به طور مداوم جهت جریان در سیم پیچ ها عوض شود و همین امر راه اندازی این گونه موتورها را کمی دشوارتر می کند.

موتور های پله ای 4 ،5، 6  و یا 8 سیمه هستند.  موتورهای 4  سیمه را  تنها  می توان  به صورت دوقطبی(Bipolar)  راه اندازی کرد  ولی موتورهای 5، 6 و یا 8 سیمه  به  هر دو روش قابل  راه اندازی هستند. قبل  از راه اندازی هر  نوع  موتور پله ای برای اجتناب از اتلاف وقت با استفاده از یک اهم متر نحوه  اتصالات(Winding) موتور پله ای را تشخیص دهید.

شکل ۴: موتور پله ای ۸ سیمه

شکل ۴: موتور پله ای ۸ سیمه

در موتورهای پله ای 8 سیمه (شکل 4) که انعطاف پذیر ترین شکل سیم پیچی را  دارند دو  سر  هر چهار  سیم پیچ در دسترس می باشد.  برای  اینکه بفهمید کدام  دو سیم  مربوط  به کدام سیم پیچ  است  با  استفاده  از اهم متر دو  سر  هر زوج سیمی را به طور مجزا به اهم متر وصل کنید در صورت مشاهده مقاومتی بین 10 تا 200 اهم می توان گفت که آن دو سیم مربوط به یک سیم پیچ هستند در غیر این صورت اگر مقدار مقاومت بینهایت یا بسیار زیاد بود  آن دو رشته سیم مربوط به یک سیم پیچ نیست.

شکل۵: نحوه اتصالات و تشخیص سر مشترک در موتور پله ای ۶ سیمه

شکل۵: نحوه اتصالات و تشخیص سر مشترک در موتور پله ای ۶ سیمه

در موتور های پله ای 6 سیمه سیم پیچ ها دو به دو با هم سری شده اند و سر وسط آن ها در دسترس می باشد. برای تشخیص نحوه اتصالات در موتورهای پله ای 6 سیمه نیز به طریق مشابه می توان با استفاده از اهم متر عمل کرد. فقط توجه شود که در این حالت مقدار مقاوت بین سر مشترک و دو سر یکی از سیم پیچ ها ی سری شده نصف مقدار مقاومت بین دو سر دو سیم پیچ سری شده با هم می باشد. (شکل5)

شکل۶: اتصالات موتور پله ای ۵ سیمه

شکل۶: اتصالات موتور پله ای ۵ سیمه

در موتور های پله ای 5 سیمه سرهای مشترک  به هم وصل شده و به عنوان سیم  پنجم از موتور بیرون کشیده شده است. (شکل6) در این حالت به طور مشابه می توان با استفاده از اهم متر اتصالات را تشخیص داد. توجه کنید که در این حالت  نیز  مقدار  مقاومت بین  هر یک از سیم پیچ ها و سر مشترک نصف مقدار مقاومت بین دو سیم پیچ می باشد.

شکل ۷: موتور دوقطبی

شکل ۷: موتور دوقطبی

همان طور که گفته شد موتورهای پله ای چهار سیمه تنها به روش  دو  قطبی راه اندازی  می شوند.  (شکل7)  نحوه اتصالات یک موتور دو قطبی و روش تشخیص سیم پیچ ها را نشان می دهد.

شکل۸: انواع مختلف اتصالات در موتورهای پله ای به صورت تک قطبی و یا دو قطبی

شکل۸: انواع مختلف اتصالات در موتورهای پله ای به صورت تک قطبی و یا دو قطبی

در (شکل8) انواع روش ها و اتصالات رو نشان آورده شده است.

راه اندازی موتورهای پله ای

برای راه اندازی موتور پله ای لازم است موتور را به صورت پله به پله در جهت مناسب و با سرعت دلخواه تحریک کنیم تا در نهایت محور را به سمت محل  مورد نظر بچرخانیم.  برای انجام این کار لازم است  پالسهای زمان بندی شده و دقیقی را به سیم پیچ های موتور اعمال کنیم. در نهایت پش از زنجیره ای از پالس ها محور در محل مورد نظر قرار می گیرد.

راه اندازی موتور های دو قطبی

همان طور که اشاره شد راه اندازی موتورهای دوقطبی کمی دشوار تر از موتورهای تک قطبی است؛ زیرا در این گونه موتورها مجبوریم جهت جریان  عبوری از سیم پیچ ها  را  تغییر دهیم  و به همین دلیل نام دو قطبی را  بر روی این گونه موتورها گذاشته اند.(جدول-1) چگونگی راه اندازی موتورهای دوقطبی را با اعمال ولتاژ و جریان به سیم پیچ های آن نشان می دهد.

جدول 1: راه اندازی موتور دو قطبی

جدول 1: راه اندازی موتور دو قطبی

4Lead_Stepper_Motor_Coils[RobotMakers.ir]

در  این جدول H  به  معنی ولتاژ تغذیه  موتور، L صفر ولت و — به معنی فقدان اختلاف پتانسیل در دو سر سیم پیچ است. به  این ترتیب در هر لحظه  جریان  تنها  در یکی از دو سیم پیچ  موجود  در موتور  برقرار است. در (جدول-1)  تنها 4 پله ی اصلی نشان داده شده است و برای گذراندن پله های  بیشتر باید چرخه  بالا تکرار شود. همچنین برای چرخش در جهت مخالف باید پله ها را از پایین به بالا اعمال کنیم.

مدارهای راه اندازی این گونه موتورها نیز نسبت به موتورهای تک قطبی کمی پیچیده ترند؛ چرا که جهت جریان در سیم پیچ ها پیوسته تغییر می کند. مدار زیر شماتیک ساده ای از یک راه انداز موتور پله ای دو قطبی را نشان می دهد.

شکل۹: مدار راه انداز موتور پله ای دو قطبی

شکل۹: مدار راه انداز موتور پله ای دو قطبی

راه اندازی موتورهای تک قطبی

موتورهای تک قطبی را می توان به راحتی راه اندازی کرد زیرا در این گونه موتورها جریان در هر سیم پیچ تنها در یک جهت شارش می کند و نیازی به تغییر جهت آن نیست. مدار  زیر شماتیک ساده ای  برای راه اندازی  موتور  تک قطبی با  استفاده از چهار ترانزیستور ماسفت را نشان می دهد.

شکل۱۰ : مدار راه انداز موتور پله ای تک قطبی

شکل۱۰ : مدار راه انداز موتور پله ای تک قطبی

همان طور که در  (شکل-10)  ملاحظه می کنید  هر یک از سیم پیچ ها  توسط یک ماسفت کنترل می شود. انتخاب ترانزیستورها به جریان اسمی هر سیم پیچ بستگی دارد.

دیود هرزگرد در صحت عملکرد مدار نقش تعیین کننده ای دارد. به دلیل وجود خاصیت سلفی در سیم پیچ ها، جریان عبوری از سیم پیچ را نمی توان به صورت لحظه ای صفر کرد؛ در نتیجه در صورت فقدان دیود هرزگرد نمی توان ترانزیستورها را در زمان مقرر به حالت قطع برد و حتی ممکن است ترانزیستور آسیت ببیند.

برای راه اندازی موتورهای پله ای تک قطبی 4 شیوه مختلف وجود دارند که عبارتند از:

1- راه اندازی موجی(Wave Drive)

2- راه اندازی کامل(Full Step Drive)

3- راه اندازی نیم پله(Half Step Drive)

4- راه اندازی ریز پله(Microstepping Drive)

برای راه اندازی موتورهای پله ای به روش تک قطبی باید سیم های مشترک را به زمین یا تغذیه وصل کنیم.

1) راه اندازی موجی(Wave Drive)

راه  اندازی موجی ساده ترین  روش راه اندازی  موتورهای  پله ای تک قطبی  می باشد. در این  روش در هر  لحظه  تنها  یکی  از سیم پیچ ها تحریک می شوند. یعنی در هر لحظه تنها یک سیم پیچ روشن است و بقیه خاموش می باشند. جدول(2) چگونگی اعمال  پالسهای زمان بندی شده را برای راه اندازی موتور پله ای به این روش نشان می دهد.

جدول2: راه اندازی موتور پله ای تک قطبی به روش موجی
Step A B C D
1 1 0 0 0
2 0 1 0 0
3 0 0 1 0
4 0 0 0 1

در این روش نیز برای طی کردن پله های بیشتر باید چرخه بالا را تکرار کنیم و برای حرکت در جهت مخالف باید ترتیب پله ها را عوض کنیم یعنی چرخه بالا را از پایین به بالا اعمال کنیم.در این روش به دلیل اینکه در هر لحظه تنها یکی از سیم پیچ ها روشن است گشتاور(Torque)

خروجی نصف گشتاور نامی موتور خواهد بود.(مقایسه گشتاور خروجی در روشهای مختلف راه اندازی در ادامه خواهدآمد) در نتیجه این روش برای کاربردهایی که به توان خروجی کمتری نیاز دارند مناسب است.

 

2) راه اندازی کامل(Full Step Drive)

در روش راه اندازی کامل در هر لحظه دو تا از سیم پیچ ها فعالند، در نتیجه شیارها ی روی روتور در هر پله دقیقا بین دو شیار مجاور روی استاتور قرار می گیرند. در این روش گشتاور خروجی دو برابر راه اندازی موجی می باشد.

جدول3: راه اندازی موتور پله ای تک قطبی به روش راه اندازی کامل
Step A B C D
1 1 1 0 0
2 0 1 1 0
3 0 0 1 1
4 1 0 0 1

این روش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که به گشتاور چرخشی یا سکون بیشتری برای موتور موجود نیاز داشته باشیم. چرا که در این روش در هر لحظه دو تا از سیم پیچ ها روشن می باشند و در نتیچه شار بیشتری تولید شده و گشتاور خروجی افزایش می یابد.

3) راه اندازی نیم پله(Half Step Drive)

در روش راه اندازی نیم پله می توان دقت موتور را به دو برابر افزایش داد، به عبارتی زاویه پله را به نصف کاهش داد. برای مثال با این روش می توان دقت یک موتور پله ای با زاویه پله 1.8 درجه را به 0.9 درجه افزایش داد. (200 پله در دور را به 400 پله در دور رساند)  راه  اندازی  نیم پله در واقع  از  ترکیب  دو  روش قبل(راه اندازی موجی و کامل) حاصل می شود.   در این روش به دلیل برابر نبودن گشتاور در پله های متوالی ممکن است موتور رفتار نامطلوبی از خود نشان دهد و فقط هنگامی که به دو برابر دقت نیاز داریم از این روش استفاده می کنیم.

جدول3: راه اندازی موتور پله ای تک قطبی به روش راه اندازی کامل
Step A B C D
1 1 0 0 0
2 1 1 0 0
3 0 1 0 0
4 0 1 1 0
5 0 0 1 0
6 0 0 1 1
7 0 0 0 1
8 1 0 0 0

 

4) راه اندازی ریز پله(Micorstepping Drive)

در راه اندازی ریز پله، جریان سیم پیچ ها را تغییر می دهیم تا فاصله یک پله را به چندین پله کوچکتر تقسیم کنیم. می دانیم که اگر جریان را پس از تحریک  سیم پیچ A،  با حداکثر جریان i، از آن قطع کنیم  و سیم پیچ B را تحریک نماییم، شفت موتور به اندازه یک پله جابه جا می شود. این همان روش راه اندازی  موجی است که دقت را در حد  یک پله استاندارد  محدود می کند. در روش راه اندازی ریز پله، به جای اینکه جریان  را یکباره  از سیم پیچA   بهB منتقل کنیم ، این کار را به تدریج انجام می دهیم؛ بدین معنا که ابتدا بدون قطع جریان سیم پیچ A  ، جریان را در سیم پیچ B  از  صفر تا حداکثر  مقدار  ممکن افزایش می دهیم. با  افزایش  جریان  سیم پیچB   تا مقدار بیشینه، شقت موتور به تدریج نصف فاصله بین دو پله مجاور را طی می کند؛  به طوری که با  تحریک شدن  هر دو سیم پیچ مجاور  با جریان مساوی(حداکثر جریان)، شفت دقیقا در نیم پله قرار می گیرد. سپس جریان را در سیم پیچ A  تا مقدار صفر کاهش می دهیم،  ولی  این بار جریان در سیم پیچ B  در همان  مقدار  بیشینه  ثابت می ماند. بدین ترتیب  نیم پله  بعدی  نیز طی می شود و ما در نهایت یک پله کامل را به تعداد زیادی پله کوچکتر تقسیم کرده ایم.راه اندازی ریز پله باعث نرم شدن حرکت شفت موتور شده و یک حرکت یکنواخت را به وجود می آورد. به طور مثال اگر برای کنترل جریان سیم پیچ ها از یک موج PWM  با دقت 5 بیت استفاده کنیم می توانیم یک پله را به 32 ریز پله تقسیم کنیم. در حالت حدی اگر  جریان سیم پیچ ها  سینوسی و کسینوسی  باشند  می توانیم حرکت  موتور پله ای را همانند یک موتور DC    یکنواخت و پیوسته کنیم.

۱۳ خرداد ۹۴ ، ۱۴:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

عکس هایی از ساخت موشک آبی

Rktbflght

 

 نمونه های ابتکاری موشک آبی :

مدل های پشنهادی :

water_rocket_02

parachute_01

aircommand_Acceleron_III

 ساخت لانچر برای موشک با ۲ لیتر آب :

 

launcher

water_rocket2_l

مراحل شلیک موشک :Water_rocket_timing

 

نمونه های ابتکاری از ساخت موشک آبی :

 

Water-Rocket-Bottle-Splicing

water-bottle-rocket-diagram-i10

water-rocket

wrocket

Water-bottle-rocket-launch-mechanism

h2o_launch_closeup

   

Water_rocket

rocketScrn4

rocket

resizedimage550389-CCL-WaterRocketAssembly

باله ها :

fin2

h2o_rocket2

area

1349377336_873phtv

untitled5

 

abidbull

04

01

0201

 

۰۸ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

دانلود کتاب های آموزش ساخت هواپیمای کاغذی

پرواز آرزوی هر انسانی است و در فطرت الهی او میل به پرواز وجود داشته و دارد... اما مسئله اینجاست که بعضا این پرواز روحانی را برخی با پرواز جسمانی فراموش می کنند....

برادر عزیزم میلاد محمد پور اخیرا از حقیر خواستند چند کتاب آموزشی در زمینه ی ساخت هواپیمای کاغذی خدمتشون معرفی کنم، در ادامه لینک این کتابها به همراه یک مطلب جالب در همین باب تقدیم می گردد.

هواپیمای کاغذی موتوردار
هواپیمای کاغذی موتوردار

کتاب آموزش ساخت هواپیما کاغذی How to Make Origami Airplanes That

دانلود کتاب اخت هواپیماهای کاغذی پیشرفته

دانلود کتابهایی دیگر در همین زمینه اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا

اینجا هم تصویر جالبی است از یک پرتاب گر دست ساز هواپیمای کاغذی

اینجا هم یک هواپیمای کاغذی موتوردار ببینید.

با توجه به آنکه کتابها تولیدات غربی ها هستند احیانا مراقب تصاویر شیطانی باشد که ان شاء الله  در دام شیطان گیر نکنید...

۰۸ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

راهنمایی ساخت و اسمبل چند گلایدر ساده

کاتالوگ و راهنمایی و اسمبل چند گلایدر ساده و خوب 

باسلام.
جای اسمبل و راهنمای ساخت گلایدرها رو در این تاپیک کم دیدم.و لازم دونستم به صورت فایل های دانلود پی دی اف موضوع رو برسونم.
دوستانی که دارای فایل های مشابه هستند همین جا قرار بدند.
گلایدر بهترین وسیله پرواز و لذت پرواز رو دوچندان میکنه.

1-اسپیریت:spirit
مشخصات:
wing span(طول بال):2متر
wing area(مساحت بال):676 اینچ
wieght(وزن کل با وسایل-اماده پرواز):850 گرم
Fuselage Length(طول بدنه):1 متر
جنس بال :بالسا
جنس بدنه:چوب 3 لا
2-3 کانال.قابلیت نصب موتور دارد.
لینک دانلود جهت ساخت:
http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0530.html
................................................................................​................................................................................​...........................................................................

2-گلایدر:Gentle Lady™ ARF
مشخصات:
wing span(طول بال):2متر
wing area(مساحت بال):674 اینچ
(وزن کل با وسایل-اماده پرواز):910-1020 گرم 
2-3 کانال.قابلیت نصب موتور دارد.
لینک دانلود جهت ساخت:و اسمبل:
http://www.8pic.ir/images/30365950915554723912.pdf


................................................................................​................................................................................​................................................................

3-گلایدر siren:
مشخصات:
wing span(طول بال):2متر
wing area(مساحت بال):430 اینچ
(وزن کل با وسایل-اماده پرواز):1020-1130 گرم
2-3 کانال.قابلیت نصب موتور دارد.
لینک دانلود جهت ساخت:و اسمبل:
http://www.8pic.ir/images/78981547769727012729.pdf

................................................................................​................................................................................​...................................................................

4-گلایدر دست پرتاب fling:
مشخصات:
wing span(طول بال):152 سانتی منر
(مساحت بال):340 اینچ .wing area
[/b](وزن کل با وسایل-اماده پرواز):340-400 گرم
2-3 کانال.قابلیت نصب موتور دارد.
لینک دانلود جهت ساخت:و اسمبل:
http://www.8pic.ir/images/65272052224622557740.pdf

................................................................................​................................................................................​......................................................................

5-گلایدرSophisticated Lady:
مشخصات:
wing span(طول بال):1980 سانتی متر
(مساحت بال):674 اینچ
(وزن کل با وسایل-اماده پرواز):765-850 گرم
2-3 کانال.قابلیت نصب موتور دارد.
لینک دانلود جهت ساخت:و اسمبل:
http://http://www.8pic.ir/images/4946181...695594.pdf

................................................................................​................................................................................​.......................................................................

6-گلایدرGentle Lady:
مشخصات:
wing span(طول بال):2 متر
(مساحت بال):674 اینچ
[b](وزن کل با وسایل-اماده پرواز):910-1020 گرم

2-3 کانال.قابلیت نصب موتور دارد.
لینک دانلود جهت ساخت:و اسمبل:
http://www.8pic.ir/images/56649955726456928753.pdf
۰۸ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۱۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

آموزش ساخت ربات پرنده یا کوادکوپتر

هر ربات از 3 بخش اصلی تقسیم می شود:

مکانیک

الکترونیک

برنامه نویسی یا نرم افزار

 

مکانیک:

مکانیک کوادکوپتر ها به صورت ساده از 4 قسمت برای نصب موتورها و قسمتی برای نصب مدار الکترونیکی و قسمتی برای نصب باتری و قطعات دیگر مانند گیرنده و ... و قسمتی برای نصب دوربین که این قسمت معمولا به صورت مانت دوربین 2 محوره طراحی می گردد که از لرزش های حاصل از موتور ها و عوامل محیطی دیگر ، بر تصویر ضبط شده تاثیر نگزارد بیس اغلب فریم ها برای کوادکوپتر معمولا به صورت + می باشد و یا می توان به صورت چهار چوب به صورت # طراحی کرد بهترین گزینه برای ساخت بدنه کوادکوپتر استفاده از فیبرکربن میباشد که به دلیل موجودیت کم ، از آلومینیوم و یا چوب برای بیس و برای جایگاه نصب موتور و مدار و ... از پلکسی و یا فایبرگلاس (فیبر مدار چاپی) برای این منظور استفاده می شود جزء دیگر مکانیک کوادکوپتر ها ، ملخ می باشد که دارای 2 مشخصه گام و سایز است که نسب به موتور انتخاب می شود و با دریافت کردن دیتاشیت موتور می توانید ملخ های معرفی شده برای استفاده با موتور مورد نظر را مشاهده نمایید.

 

الکترونیک:

مدار الکترونیکی (فلایت کنترلر) که برای کنترل موتور ها و تنظیم سرعت آنها نسبت به داده های دریافتی از سنسور ها و گیرنده رادیوکنترلر و ماژول ها و غیره

سنسور ها و ماژول هایی که در فلایت کنترلر ها استفاده می شود مانند:

جایرو : برای اندازه گیری شتاب خطی می باشد

سنسور شتاب سنج : برای اندازه گیری شتاب زاویه ای می باشد

GPS

فرستنده گیرنده

بارو متر

میدان سنج مغناطیسی

فاصله سنج و...

لوازمی که برای ساخت یک کوادکوپتر کاملا ساده احتیاج است به شرح زیر است:


فریم یا بدنه کوادکوپتر:

فریم یا بدنه اسکلت ربات پرنده بوده که می تواند از جنس های مختلفی ساخته شده باشد. اکثر بدنه ها از آلومنیوم , پلاستیک سخت و فیبر کربن ساخته شده اند. بهترین و حرفه ای ترین بدنه های کوادکوپتر از جنس فیبر کربن بوده که نسبت به سایر مدل های بدنه از قیمت بالایی برخوردار است بدنه با فیبر کربن در عین استحکام بالا از وزن کمی برخوردار است , وزن و استحکام بدنه دو پارامتر بسیار مهم در انتخاب بدنه مولتی کوپتر هاست , بین دو نمومه دیگر بدنه کوادکوپتر یعنی آلومنیوم و پلاستیک سخت نوع آلومنیوم دارای وزن کمتری بوده اما بزرگترین عیب بدنه های آلومنیوم آن است که در صورتی که بدنه در اثر سقوط ضربه ببیند امکان کج شدن بازوها وجود دارد.عیب بدنه های پلاستیکی وزن بالا نسبت به آلومنیوم بوده اما بدنه های پلاستیکی دارای استحکام بیشتری نسبت به بدنه های آلومنیومی است.

جهت مشاهده انواع فریم و بدنه مولتی روتور به لینک زیر مراجعه نمایید:

www.modeliran.com/multicopter.php 

موتور براشلس:

موتور براشلس یا موتور های بدون جاروبک یا بدون برس موتور هایی هستند با دور بسیار بالا در حدود 11 تا 18 هزار دور بر دقیقه که راه اندازی این موتور ها به سادگی موتور های dc معمولی نیست, موتور های براشلس اساسا دارای سه سیم هستند , موتور های براشلس را تا حدودی می توان به موتور های سه فاز تشبیه کرد چرا که برای راه اندازی به سه پالس برای راه اندازی احتیاج دارند. موتورهای براشلس مصرف انرژی بسیار بالایی دارند به گونه ای که یک مدل موتور براشلس که اندازه موتور سشوار است ممکن است به تنهایی 20 آمپر جریان کشی داشته باشد.

جهت مشاهده انواع موتور به لینک زیر مراجعه نمایید:

www.modeliran.com/motorbrand.php 

اسپید کنترل:

راه اندازی موتور های براشلس به سادگی سایر موتور ها نبوده و پیچیدگی های خاص خود را دارد اما اسپید کنترل ها وظیفه راه اندازی موتور ها را داشته و عملا این پیچیدگی را از شانه ما بر می دارند. اسپید کنترل ها دارای سه دسته سیم هستند, دسته اول سیم های تغذیه که باید مستقیما به باتری وصل شوندو دسته دوم سیم های خروجی پالس که باید به سه سیم موتور براشلس متصل شوند.دسته سوم سیم های ورودی سیگنال هستند که به فلایت کنترل متصل می شوند.

جهت مشاهده انواع اسپید کنترل به لینک زیر مراجعه نمایید:

www.modeliran.com/speedbrand.php

 

فلایت کنترل:

همانگونه که از اسمش پیداست مداری است که وظیفه کنترل , تعادل و پایداری پرنده را بر عهده دارد. ساده ترین مدارهای فلایت کنترل عمدتا دارای ژیروسکوپ , شتاب سنج , بارومتر (فشار سنج) , قطب نما و ... هستند. در نمونه های پیشرفته تر فلایت کنترل ها ماژول های gps هم استفاده می شود.

جهت مشاهده انواع فلایت کنترلر به لینک زیر مراجعه نمایید:

www.modeliran.com/autopilot.php 

ملخ:

در هر پرنده ای چه سوختی چه مدل باتری احتیاج به ملخ هست , اما ملخ هایی که برای کوادکوپتر استفاده می شود باید مدل پولر پوشر یا اصطلاحا ملخ های دمنده مکنده باشند. کوادکوپتر دارای 4 موتور (ملخ) که هر دو موتور مخالف جهت هم حرکت می کنند. در ربات های عمود پرواز آن دو موتور که دارای جهت چرخش یکسان هستند باید دارای ملخ یکسان باشند. اگر کمی به شکل ظاهری ملخ های مکنده دمنده دقت کنید تفاوت دو ملخ را متوجه خواهید شد , حال در هر موتور , ملخ را باید به گونه ای انتخاب کنید که با چرخش موتور ملخ هوا را به سمت پایین هدایت کند.

جهت مشاهده انواع ملخ به لینک زیر مراجعه نمایید:

www.modeliran.com/malakh.php

 

برد توزیع برق:

برد توزیع برق یک مدار بسیار ساده هست برای این که بتوان از یک باتری به چند اسپید کنترل برق یا همان باتری را توزیع کرد. برد توزع برق باید این ویژگی را داشته باشد که بتواند جریان بالا را منتقل کند. بنابراین برای توزیع برق هرگز از سیم های نازک و یا برد های ضعیف استفاده نکنید چرا که احتمال سوختن سیم در پروازو قطع شدن اتصالات و سقوط پرنده وجود دارد.


آمورش پروگرام کردن :speed control

به پروگرام کردن اسپید کنترل ها تعیین مینیمم و ماکزیمم اسپید کنترل ها نیز می گویند. برای پروگرام کردن اسپید کنترل ها باید ابتدا دسته سیم سه تایی که دارای سوکت می باشد در هر چهار اسپید با هم موازی کرد به گونه ای که سیم سوکت دار مخصوص دریافت پالس چهار اسپید , به گونه ای متصل شوند که سیم های هم رنگ به هم متصل شوند.سپس این چهار سیم موازی شده را به کانال 3 رادیو کنترل (که کانال گازمی باشد) متصل کرد. سپس گاز رادیو کنترل را تا اخر بالا برد و رادیو کنترل را روشن کرد, پس از این کار باید دسته سیم های اسپید که ورودی تغدیه اسپید کنترل هستندبا هم موازی شده و به صورت هم زمان به باتری متصل گردند. با این کار اسپید کنترل ها مقدار ماکزیمم را دریافته و دو بوق می زنند. پس از شنیدن این بوق دسته گاز را تا آخر پایین بیاورید , بعد از چند ثانیه اسپید کنترل ها مینیمم را هم دریافت کرده اند. بعد از این پروسه کمی صبر کرده و سپس باتری را جدا کنید.

 

حال سیم خروجی اسپید کنترل ها را که گلد کانکتور ها به آن لحیم شده است را می توانید به موتور ها وصل نمایید , دوباره باتری را متصل نمایید اما دقت داشته باشید هیچوقت زمانی که گاز رادیو بالا است باتری را به کوادکوپتر وصل نکنید. پس گاز را روی حالت مینیمم قرار داده و سپس باتری را وصل نمایید سپس آرام آرام گاز را زیاد کنید اگر تمام کارها را درست انجام داده باشید موتور های شما به صورت همزمان روشن شده و با هم شروع به کار می کنند, فقط توجه کنید که کلیه این تست ها را زمانی انجام دهید که موتور ها روی بدنه متصل شده و بدنه را کاملا سر هم کرده اید و همچنین تمام این تست ها را بودن آنکه ملخ بر روی موتور ها باشد انجام دهید.

 

۰۵ خرداد ۹۴ ، ۲۱:۴۳ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰