ربات های پرنده چندین گروه تقسیم میشن 1-ربات های پرنده ی جاسوسی 2-ربات های امدادگر پرنده 3-ربات های پرنده ی بارکش 

1-ربات های پرنده ی جاسوسی

ربات های پرنده ی جاسوسی همانجور که از اسمشان معلومه در ضمینه ی جاسوسی استفاده میشن این ربات در زمینه ی موتور ها همانند ربات های پرنده ی معمولی اند.ولی از نظر کواد و رادیو کنترل و سنسور ها و بخش منبع تغذیه شکلی کاملا متفاوت با سایر ربات ها را دارا می باشد.


به طوری که کواد این ربات ها متناسب با کارشان در مقیاس کوچکتری به نسبت ربات های پرنده ی معمولی ساخته می شود.در بخش سنسور ها نیز این ربات به نسبت ربات های معمولی از امکانات بیشتری استفاده می کند.برای مثال ممکن است علاوه بر دوربین های جاسوسی سنسور هایی مانند سنسور های حرارتی و مادون قرمز و ... نیز در آنها استفاده شود.متفاوت ترین بخش ربات های پرنده ی جاسوسی بخش رادیو کنترل آنها می باشد زیرا این ربات ها باید توانایی درایو شدن از فواصل دور را دارا باشند.در بخش منبع تغذیه نیز باتری ها باید بسیار قوی باشند از آن رو که مدت زمان مفید پرواز در ربات های پرنده بسیار محدود می باشد باید باتری های قدرتمند با آمپراژ بالا این ربات ها را تغذیه کنند تا مدت زمان پرواز به حداکثر خود برسد.

2-ربات های امدادگر پرنده


در ربات های امدادگر پرنده مکانیزم کلی ربات پرنده با ربات امدادگر ترکیب می شود و از این رو عمده تفاوت آن با ربات های پرنده ی معمولی در بخش مکانیک آنها می باشد.


ربات های امدادگر پرنده باید دارای دو مکانیزم حرکتی باشند 1-مکانیزم پرواز که توسط همان موتور های براشلس صورت میگیرد 2-مکانیزم حرکت با زنجیر شنی یا چرخ های سبک که هردو در جهت کمک به حرکت آسان در مکان های صعب العبور می باشند.این دسته از ربات های پرنده ربات هایی نو بنیاد و منسبی جهت سرمایه گذاری در مسابقات می باشند ولی در رابطه با ساختار آنها باید بگویم که بسیار پیچیده می باشند.در بخش موتور ها بسیار قوی تر از ربات های پرنده ی معمولی و در بخش رادیو کنترل بسیار کاربردی تر از ربات های معمولی و در بخش منبع تغذیه نیز به همین صورت.ولی این ها سختی کار نیست.متعادل کردن جایرو های xوy و همگام سازی آن با مکانیک یک ربات امدادگر اوج سختی کار آن می باشد رادیو کنترل های 16کانال و حتی بیشتر درایو کردن این ربات را به کاری سخت تر از خلبان یک هواپیما تبدیل کرده است!!!!.در کل توصیه ی من به شما اینه که اطراف این ربات آفتابی نشید!!!!!!!!

3-ربات های پرنده ی بارکش

این ربات ها فقط در زمینه ی مسابقات و در جهت آموزش قوانین آیرودینامیک و تعادلات جایرو های xوy و همچنین آموزش درایو کردن ربات های پرنده کاربرد دارند.

حتما" به ادامه مطلب برای آموزش ساخت ربات های عمود پرواز مراجعه نمایید.

در این پست میخوام یکسری اطلاعات ابتدایی درمورد ساخت ربات پرنده دراختیارتون بگذارم.

ابتدا بگذارید به سوال های بالا جواب بدیم.

1-ربات های پرنده معمولا دارای چهار عدد موتور که به صورت ضربدر بسته می شوند تشکیل شده اند که هر دو موتور که از نظر قطری باهم روبه رو می شوند هم جهت اند دلیل آن هم این است که ربات تعادل داشته باشد که به دور خود نچرخد.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


2- بگذارید بدون رودربایستی بگم معمولا ربات های پرنده کاربرد خواستی ندارند و بیشتر برای مسابقه و رو کم کنی استفاده می شوند.ولی حالا از شوخی گذشته ربات های پرنده برای حمل بار به مکان های صعب العبور و جاسوسی در کار های نظامی استفاده می شوند.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


3-ربات های پرنده به دلیل ساده بودن مکانیسمشان دارای قطعات کمی اند ولی خوب بازهم نمیشه این ربات هارو دست کم گرفت چون با همین سادگیش خیلی ها نمیتونن ربات رو کالیبره کنند و پرواز خوبی داشته باشند. خوب بریم سراغ اصل مطلب ربات های پرنده چند جز اصلی دارند که جایرو (jayrv)و اسپید کنترلر (speed controler)و موتور های براشلس(Brashls engine) و رادیو کنترل(radio control)و بدنه ی ربات(kavd copter).


----------------------------------------------------------------------


jayrv=جایرو ها به دو دسته تقسیم می شوند.


1-آنالوگ:جایرو های آنالوگ بیشتر در هلیکوپتر ها استفاده می شوند و در ربات های پرنده کاربرد زیادی ندارند ولی با این حال من توضیح مختصری درباره ی آنها میدم. جایرو های آنالوگ تفاوت زیادی با جایرو های دیجیتال ندارند و کارشان یکی هست و تنها تفاوتشان در چگونگی کم و زیاد کردن دور موتور است. جایرو های آنالوگ با کم کردن ولتاژ موتور می توانند دور موتور ها را کم و زیاد کنند و به حفظ تعادل ربات کمک کنند.


2-دیجیتال:جایرو های دیجیتال با یک موج pwm کار می کنند که وقتی ربات تعادل خود را به صورت غیر ارادی از دست می دهد جایرو با کم و زیاد کردن دور موتور های از طریق یک موج pwm می تواند تعادل ربات رو به حالت اولش برگرداند.


اساس کار جایروها:دلیل وجود جایرو در ربات پرنده این است که هر آن در حین پرواز ربات پرنده این امکان وجود دارد که ربات بر اثر اتفاقات ناخواسته مثل باد و ... تعادل خود را از دست بدهد به همین دلیل جایرو ها در ربات کار گذاشته می شوند که بتوانند ربات را در مقابل اتفاقات ناگهانی حفظ کنند.


-------------------------------------------------------------------------


speed controler=در هر ربات پرنده به ازای هر موتور یک اسپید کنترلر در ربات کار گذاشته می شود. دلیل آن هم این است که جایرو به تنهایی نمی تواند از پس جریانی که چهار موتور براشلس می خواهند بر بیاید. یعنی اسپید کنترلر در ربات های پرنده نقش یک تقویت کننده ی جریان و کنترل کننده ی دور موتور با استفاده از فرمانی که از جایرو میگیرد را دارد.


-------------------------------------------------------------------------


Brashls engine motor= در 90% از ربات های پرنده موتور ها از نوع براشلس اند دلیل آن هم بازدهی مکانیکی بالای اینگونه موتور هاست.راندمان یا بازدهی بالای این ربات ها دو دلیل دارد یکی اینکه در این ربات ها دوران کننده رتور نیست و استاتور نقش دوران کننده را دارا می باشد و یکی دیگه میزان چرخش یا دوران بسیار بالای این موتور هاست. موتور های براشلس که می توانند برای یک ربات پرنده ی عادی مناسب باشند باید حداقل دارای 8000RPMتا20000RPM باشند تا بتوانند وزن یک ربات را تحمل نمایند.(RPM=تعداد دور در واحد دقیقه)


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


4-kavdیا همون بدنه ی ربات یکی از مهمترین اجزای ربات پرنده است واگر کوچکترین خطایی در ساخت آن باشد ربات تعادل خود رو از دست می دهد و نمی تواند پرواز مناسبی داشته باشد پس محاسبات آیرو دینامیکی و تعادلی ربات کاملا باید مهندسی و دقیق باشد.


برای طراحی بدنه های ربات های پرنده در محیط مجازی و کامپیوتری معمولا از برنامه هایی مانند corel draw یاsolid work یا3d maxستفاده می شود.در آخر نمونه هایی از طرح های یک ربات پرنده که خودم توی corelکشیدم رو بهتون نشون میدم.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


5-محیطی که در آن ربات پرنده تست می شود معمولا زمین های چمنی است و باید توجه داشته باشید در اولین تست نباید ربات بیش از اندازه ارتفاع بگیرد.قبل از پرواز دادن ربات شما می توانید یک مرکز ثقل در وسط ربات پیدا کنید و آز آن نقطه ربات خود را آویزان کنید و به راحتی جایرو خود را کالیبره کنید.


فیلم هایی از ساخت یک ربات پرنده ی کامل و تست آن.


برای دانلود برروی لینک های زیر کلیک کنید


فیلم ها FLVمی باشند اگر PLAYER آنها را ندارید از لینک روبرو دانلود ونصب نمایید.دانلود FLV PLAYER


مرحله ی اول(توضیحات)


مرحله ی دوم(مکانیک)


مرحله ی سوم(الکترونیک)


مرحله ی چهارم(تست مکانیک)


مرحله ی پنجم(تست نهایی و پرواز)